Skip to content


"Nappal rendőr, este katona"

nick grabowski
• 2009.10.20. 08:30

Újabb MKI-konferencia volt múlt hét pénteken, a téma ezúttal Afganisztán volt: a Tartományi Újjáépítő Csoport (PRT) fennállásának harmadik és a magyar jelenlét hatodik évfordulója.

Szabó Vilmos (Külügyminisztérium) nyitóbeszédében elmondta: az afganisztáni jelenlét a továbbiakban is a legnagyobb prioritások között kell, hogy maradjon, s ezért addig kell Magyarországnak az országban maradnia, amíg ott ránk szükség van. (Beszédének ezt a kijelentését a későbbiekben kissé árnyalta, hogy a Pénzügyminisztérium a tervek szerint 2011-től már nem számol a költségvetés tervezetében a PRT fenntartásával.) Magyarország jelenleg az Afgán Nemzeti Hadsereg (ANA) egy zászlóaljának kiképzésében segédkezik, illetve az EU által folytatott rendőri képzésbe is bekapcsolódott. A PRT-ről szólva elmondta: Budapest saját forrásokon kívül európai bizottsági, japán és görög pénzekkel is gazdálkodott.

Gyarmati István (ICDT) előadában rávilágított: az államfelfogás különbözőségei miatt az erős központi hatalom kiépítésébe fektetett bizalom hibás volt, a konfliktus megoldása érdekében bevetett katonai erő nem lesz elég. "Irreális célok érdekében kezdtünk el harcolni" - fogalmazott Gyarmati, aki szerint mind a katonai, mind a gazdasági eszközöket növelni kell. Ez azonban nem a bármi áron való csapaterősítést jelenti: csak akkor kerülhet ezekre sor, ha konkrét feladatokat kapnak. Gyarmati az ANA és az afgán rendőrség kiképzésével kapcsolatban aggályait fejezte ki, mondván: a loyalitási kérdéseken kívül probléma, hogy a külföldiek által megszokott és tanított rendőrségi kultúra mennyiben alkalmazható. Az eddigi tapasztalatok fényében korlátozott célokra kell fókuszálni: viszonylag stabil, de nem központi állam és kormányzatot kell teremteni, más femokrácia-felfogással, mint ahogy azt Európában és Észak-Amerikában megszoktuk. Gyarmati fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a konfliktust csak a regionális keretben lehet megoldani, s ehhez Oroszország, Irán és Pakisztán együttműködése is szükséges. A magyar jelenlétet az ICDT igazgatója jónak ítélte meg, bár a jelenlétben a katonai tevékenység sokkal hangsúlyosabban jelenik meg, mint a civil oldal.

Hegyesi Ferenc (Külügyminisztérium) elmondta: az ISAF a múlt heti BT-döntés értelmében a nemzetközi jognak megfelelően tevékenykedik az országban. A misszió további sorsát fenyegető tényezők között megemlítette a közvélemény lehetséges elfordulását a válság következtében, illetve a műveletek mögötti törékeny konszenzust: 2010-ben Hollandia, 2011-ben Kanada fog kivonulni az országból, és még nem tudni, ezektől az országoktól ki veszi át a feladatokat. Az elkövetkezőkben a képességfejlesztés (mind katonai, mind rendőri) kiemelt szerepet fog kapni, az OMLT-kre és POMLT-kre helyeződik át a hangsúly. A magyar jelenléttel kapcsolatosan Hegyesi elmondta: egyrészt kötelezettségeink teljesítése, másrészt külpolitikai érdekeink hatékonyabb képviselete miatt vállal szerepet Budapest.

Katona Magda (Afganisztánért Alapítvány) előadásában rávilgított: a belpolitikai kuszaság miatt lassan az afgán parlament is jogi hiátusban fog működni, nem csak az elnöki hivatal. A most lezajlott választások kapcsán elhangzott: az ország demokratikus hagyományai soha nem terjedtek ki többre, mint két választási ciklus, ezért is kritikus a mostani időszak. A 2005-ös és a 2009-es választások közötti egyik legnagyobb különbség az volt, hogy előbbi alkalmából volt tűzszüneti megállapodás a harcoló felek között. Az idei választások idején elkövetett fegyveres támadások nagy része északon történt, mely választást a siíta pártok előretörése és a regionális szomszédok nagyobb beleszólása jellemzett a korábbiakhoz képest.

Wagner Péter (MKI) szerint a romló biztonsági helyzet és a konfliktus percepciója furcsa módon kapcsolódott össze: az elmúlt időszakban a civil áldozatok nagy részét légitámadások okozták. A Külügyi Intézet munkatársa kitért a Biden-Obama ellentétre, s elmondta: a teljes átalakítást bevezető McChrystal-jelentés biztató, bár nálunk nem sok változást jelentene. A jelentésből az  alábbi pontokat emelte ki:

  • lakosságközpontú hadviselés
  • kiképzők számának növelése
  • ANSP megerősítése
  • légitámaások minimalizálása
  • kábítószer elleni harc átalakítása: a drogkereskedők és a futárok lesznek a központban
  • civil "surge" fontossága


Kotricz János alezredes (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium) előadásában kifejtette: a katonák rendőrök felé való elvárása óriási volt, számukra afán rendőrképzésnek fel kellene készítenie a helyieket mélységi felderítésre való alkalmasságra is. Az előadásban elhangzott: a külföldi szervek közül rengetegen indítottak rendőrképzési programot, melyek egyrészt más feladatokra képezték ki a helyieket, más missziós tapasztalatokat alkalmazva, másrészt koordinálatlanul futottak egymás mellett, így nem meglepetés, hogy az EUPOL-misszió nem lett súlyponti tényező. További probléma, hogy a kiképzett rendőrök elhagyták a rendőrséget, s így a cél a piac terítése és a tömegkiképzés lett annak érdekében, hogy a kiképzett rendőr megmaradjon rendőrnek. Az ANA és a rendőrség között szervezeti és személyi feszültség van: nem tisztázott, hogy a rendőr mennyire alárendelt a katonának. előadása zárásaként elmondta: a továbbiakban először ezt kell megoldani.

Bali József szakállamtitkár (Honvédelmi Minisztérium) a CIMIC-misszióról elmondta: nem tisztán HM-koordináció alatt van, lévén: több, mint katonai feladat. A CIMIC-misszió mögött egy MeH-KüM-HM tárcaközi egyeztető bizottság "bújik meg". Az előadásban elhangzott: a pénzügyi keret évi 459 millió forint (a katonai oldalé 5 Mrd Ft felett van), mely összeg igazi előrelépésre nem elég. 400-nál több projekt fejeződött be, melyek összességében nem mindig mondhatók sikeresnek: a hét átadott orvosi klinikából -különböző okok miatt- ma hat nem működik.

Címkék: magyarország beszámoló afganisztán

A bejegyzés trackback címe:

https://fpa-mcc.blog.hu/api/trackback/id/tr631462138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.