A napokban Orbán Viktor tusnádfürdői részvétele és az ott Traian Băsescuval folytatott találkozója kapcsán megint felmerült a Duna-stratégia témája, mint közös, közép-európai kezdeményezés. Minden valószínűség szerint a Stratégia lesz a következő évi magyar Tanácsi elnökségi program nemzeti eleme, így mindenképpen érdemes azt megvizsgálni közelebbről. Most az általános bemutatás következik.
2009 júniusában az EU Tanácsa olyan döntést hozott, melynek értelmében megkezdték az EU második, úgynevezett makrorégiós stratégiájának, a Duna-stratégiának (DS) a létrehozását. Az első makrorégiós, a Balti-tengeri stratégia megszületésének első lépéseihez hasonlóan, a Bizottság felkérte a tagállamokat, hogy segítsenek a DS létrehozásában. Június 6-án az Ulmi Nyilatkozatban tagállamok egy csoportja, Baden-Württenberg, Bajorország, Horvátország, Szerbia és Bécs városának képviselői már körvonalazták a stratégia tervezett célját és elemeit. (Magyarországot Balázs Péter képviselte.) Ezek:
- együttműködés környezetvédelmi és természetvédelmi kérdésekben;
- gazdasági-társadalmi kérdésekben való együttműködés: KKV-k együttműködésének, határon átnyúló együttműködések és a a résztvevők közötti bilaterális kapcsolatok fejlesztése;
- a térség közlekedési hálózatának feljesztése.
A
nyilatkozatból kiolvasható, hogy a DS létrehozásakor a kívánatos cél a következő volt:
az EU büdzséjéből „dedikált” pénzügyi keretet nem kap,
nincs a Stratégia létrehozásával kapcsolatban jogalkotás, illetve
nem hoznak létre olyan új intézményt, mely a DS-hez köthető, annak céljait szolgálja.
Az ulmi csúcsot 2010 februárjában a budapesti követte, ahol az eredeti három nagy területhez kettőt csatoltak még a résztvevők: egy kulturális és egy biztonsági dimenziót, mely a magyar érdekeket is szolgálja. 2010 márciusára nyolc EU-tagállam (Ausztria, Bulgária, Csehország, Magyarország, Németország, Románia, Szlovákia és Szlovénia), Horvátország, Szerbia és Ukrajna nyújtotta be a Bizottságnak a saját nemzeti stratégiájukat (ún. pozíciós papírt vagy non-papert) a DS kapcsán. Érdekes azt látni, hogy bár új pénzügyi forrást nem kapcsoltak a Stratégiához, a benyújtott anyagok alapján néhány állam feltehetően hosszabb távon azzal számol, hogy 2014 után esélyes lehet egy pénzügyi „csomag” hozzárendelése a DS-hez.
Az egyik probléma a Stratégiával kapcsolatban, hogy jelenleg teljesen egyrészt sem a résztvevő államok pontos száma, másrészt sem a nem-EU-tagállamok bevonásának módja nem biztos: vannak EU-tagállamok, melyek a lehető legalacsonyabb számon szeretnék tartani a résztvevő nem-EU-tagállamok számát (pl. Ausztria) és van olyan, aki Moldovát és Montenegrot is bevonná (Németország). A tagállamok többsége amellett foglalt állást, hogy a nem-EU-tagállamok a DS létrehozásában csak döntésárnyalói (decision-shaper) szerepet kapjanak, megemlítve emellett, hogy a Stratégia szerepet játszhat az EU további bővítésében. Hangsúlyozásra került az is, hogy a DS nem változtathatja meg az ENPI, EaP, ENP, IPA kereteit, esetleges pénzügyi donorként az Európai Beruházási Bankot és az EBRD-t jelölték meg.
A non-paperek alapján az alábbi kép rajzolódik ki a tagállami preferenciákról:
Résztvevő állam |
Fókusz jellege |
Kiemelt programok |
Ausztria |
- gazdasági megközelítés
- a régiót a folyó határozza meg
|
- közlekedési hálózatok fejlesztése transz-európai és városi szinten is
- KKV-k támogatása
- polgári védelmi együttműködés (árvízvédelem, nukleáris katasztrófa, stb.)
- a folyóra fókuszált turizmus fejlesztése
|
Bulgária |
- társadalmi különbségek csökkentése és közlekedéscentrikus megközelítés
- a régiót a folyó vízgyűjtő területe határozza meg
|
- határon átnyúló együttműködés (Szerbiára kihegyezve)
- páneurópai közlekedési hálózatok fejlesztése
- vízbiztonság és -minőség javítása
- környezetvédelmi kockázatkezelés
|
Csehország |
- a leghatározottabban áll ki a már említett "három nem" mellett
|
- páneurópai közlekedési hálózat fejlesztése
- turizmus
- CEEPUS-hálózat kiterjesztése
- egészségügyi együttműködés
|
Magyarország |
- tagállamoknak a DS belső dimenziójára kell, hogy hangsúlyt fektessenek
- vegyes, gazdasági (elsősorban hajózás) és környezetvédelmi megközelítés
|
- nyitott más államok részvételére
- energiaellátás-biztonság, határon átnyúló együttműködések fejlesztése
- migráció
- élelmiszer-biztonság
|
Németország |
- gazdasági megközelítés
- Bajorország és Baden-Württenberg aktív részese a német álláspont kialakításának (pl. az Andrássy Egyetemenn kívül)
- a DS belső EU-s dimenziójának hangsúlyozása
|
- együttműködés a K+F területén
- városok közötti kapcsolatok erősítése, regionális identitás kialakítása
- államigazgatási és igazságügyi együttműködés (ügyészek, bírók, köztisztviselők képzésében segítség)
- nem-állami szereplők és régiók részvételének hangsúlyozása
- páneurópai közlekedési hálózat fejlesztése
|
Románia |
- az eddigi szétszórt és elaprózott projektek és kezdeményezések közötti összefogás megteremtése
- gazdasági megközelítés
|
- páneurópai közlekedési hálózat fejlesztése
- környezet- és természeti katasztrófák elleni védelem
- jobb kapcsolat kialakítása város és vidék között (város-város, vidék-vidék és vidék-város társulások támogatása)
- KKV-k fejlesztése
- nukleáris energia támogatása a térségben
- az egyik legösszetettebb stratégia, mely a legjobban kapcsolja össze a turizmus és környezetvédelem témáját azok gazdasági dimenziójával
- határellenőrzés és hajózásbiztonság javítása
- a külügyminisztérium felelős a program végrehajtásáért
|
Szlovákia |
- vegyes, gazdasági és környezetvédelmi megközelítés, turizmusfejlesztéssel egybekötve
- a folyó mostani nyomvonalát tekinti alapnak
|
- régiók közötti együttműködés hangsúlyozása
- társadalmi kérdések hangsúlyozása (romák integrációjának kérdése)
- geotermikus energia kiaknázása
- energiabiztonság javítása
- páneurópai közlekedési hálózat fejlesztése
- turizmus fejlesztése
|
Szlovénia |
- gazdasági és K+F megközelítés
- a régiót a folyó vízgyűjtő területe határozza meg
|
- páneurópai közlekedési hálózat fejlesztése
- energiabiztonság növelése
- vízenergia kihasználása
- a Száva és a Mura bevonása
- vegybiztonság hangsúlyozása a környezetvédelmen belül
- K+F: hangsúly a Ljubljana-folyamaton
|
Horvátország |
- a résztvevők egységes kezelése mellett áll ki (equal partnership)
|
- páneurópai közlekedési hálózat és multimodális közlekedés fejlesztése
- légiközlekedés fejlesztése
- határon átnyúló együttműködés fejlesztése
- aknamentesítés
- energiabiztonság növelése
- kulturális együttműködés
- helyi pénzügyi források fejlesztésének támogatása
|
Szerbia |
- a régiót a folyó vízgyűjtő területe határozza meg
|
- péneurópai közlekedési hálózat fejlesztése
- határon átnyúló és regionális együttműködés fejlesztése (összekapcsolva a turizmussal)
- energiabiztonság növelése
- a Duna hajózhatóságának biztosítása az elsüllyedt hajók kiemelésével
- rendőrség fejlesztése
- árvízvédelem és természeti katasztrófák elleni előrejelző rendszer kiépítése
- hangsúly a TEMPUS és CEEPUS programokon
|
Ukrajna |
- a Stratégia a bővítésben játszódó szerepére fókuszál
- gazdasági megközelítés
|
- multimodális közlekedés fejlesztése
- kompközlekedés fejlesztése
- környezetvédelmi dimenzió hangsúlyozása a környezet helyreállítását célzó projekteken keresztül
|
Az országok a páneurópai közlekedési hálózat 4-es, 5-ös, 7-es és 10-es folyosóinak fejlesztését említették. A hálózat térképe
itt.
A felhasznált képek forrása az Európai Bizottság honlapja.